Vårens spännande föredrag

måndag 22 april 2024

TL

Våren är på gång – även om den just nu verkar gå ovanligt försiktigt fram. Om man får tro prognoserna så verkar det bli en kylslagen Valborg. Och tillsammans med de nya EU-direktiven, om att man inte får elda upp trädgårdsavfall, så finns ju risken att valborgsmässoeldarna inte heller komma att bjuda på någon värme.

Själv ska jag tillsammans med min fru och goda vänner lyssna på vår eminente medlem Hans Nyman när han för 43:e gången håller sitt vårtal på rim vid badberget i Landsnora. Hans otroliga trixande med språket år efter år värmer långt in i själen!

Vi har många spännande föredrag i vår kalender. Men ändå gör jag en särskild markering när det är dags för egoföredrag. Ska villigt erkänna att jag i början av min Rotary-karriär var ganska kallsinnig till dessa egoföredrag. När jag sedan som president varit ”tvungen” att lyssna på ett antal så har jag blivit mycket stolt över att nya personer valt att bli medlemmar i Sollentuna Rotaryklubb. Jag är djup imponerad av Kalle Verners kunskap om fordonsteknik och den synnerligen komplicerad hantering som exempelvis väntar när det gäller framtidens elbilar.

Ingrid Lindgren berättade om sitt jobb inom olika delar av svensk media. Eftersom jag själv jobbat inom samma bransch under ungefär samma period så brukar jag för det mesta ha en hel del synpunkter. Hade hon gjorde den här dragning under min tid som rektor så hade hon fått "Med beröm godkänt".

Närmast på listan för egoföredrag står Lars Karlsson – ska bli mycket spännande att höra hans berättelse.

Men på onsdag är det först dags för Henrik Salander, ambassadören som med gitarrens hjälp, berättar storyn om ”Beatles musikaliska resa”.

Och fler spännande föredrag lär det bli innan det är dags för sommaruppehåll. Som vanligt finns all information om aktiviteterna på vår webbplats. Titta under meny ”Navigering” till vänster på sidan. Där finns också nyheter, dokument och annat bra material.

Var hälsad Våren!

Thorbjörn Lindskog
President 2023-2024

PS Boka redan nu in att vi har ett extra årsmöte den 29 maj 2024, kl 13.30-13.45 för att besluta om justerad årsavgift inför nästa år. Särskild kallelse kommer. DS