Charterbeviset dekorerar Edsbacka

söndag 14 januari 2024

TL

Efter 65 år, i ett undanskymt liv i klubbens skåp, har nu Sollentuna Rotaryklubbs charterbevis åter sett dagens ljus. Vid onsdagsmötet den 10 januari 2024 var det dags att hänga upp den vackra handlingen på en egen vägg på Edsbacka Krog.

Upphängningen kunde ske nästan på dagen 65 år efter att klubben bildades vid en ceremoni i Sollentuna kyrka med bland annat tal av klubbens förste president, friherre Reinhold Rudbeck på Edsbergs slott. Han blev också senare hedersmedlem i klubben. Charterbeviset överlämnades till Reinhold Rudbeck av distriktsguvernör, rektor Nils Sundbäck.

Att det var en högtidlig ceremoni intygas av vår hedersmedlem Stig Söderström som själv satt i en av kyrkbänkarna den aktuella kvällen. Förutom talen var det också mycket musik med musikdirektör O. Eksell vid orgeln.

För ordningens skull ska det sägas att det charterbrev som nu hänger på väggen är en exakt kopia av originalet, framtagen av Percy Frick. Även texterna på originalets baksida - som ger en översättning av texten på beviset samt dagordningen för ceremonin - finns med på kopian. Originalet är numera i säkert förvar i Sollentuna kommunarkiv efter transport av Benkt Kullgard.

Att charterbeviset fått en egen vägg på Edsbacka Krog beror helt på ett uppskattande bemötande av Björn Johansson i form av ägare till krogen (och tillika medlem i klubben). Även krogens källarmästare Rody Nygren var mycket aktiv för att hitta rätt vägg och plats och även ordna så att beviset får en belysning. Klubben framför sitt varma tack till båda.

Stig Söderström och Jan Ingloff fick äran att hänga upp charterbeviset. Foto: Thorbjörn Lindskog