Succé för Rotary-sommaren och vandringarna i Edsbergsparken

torsdag 17 augusti 2023

TL

Succé! Så kan man sammanfatta resultatet när Sollentunas två Rotaryklubbar satsade på Rotary-sommar i Edsbergsbarken. Totalt deltog runt 75 personer i luncher och parkvandring som ledes av de erfarna guiderna Benkt Kullgard, aktiv i Sollentuna Rotaryklubb och Magnus Ramstrand, aktiv i Sollentuna – Turebergsklubben.

Klubbarna bjöd in till lunch i form av ”Öppet hus” på Edsbacka Krog varje onsdag från den 28 juni till 9 augusti. Efter lunchen svarade klubbarna en guidad vandring i vackra Edsbergs Slottspark. En vandring som tog cirka trekvart och som var gratis. Under vandringen fick deltagarna en genomgång av parkens historia och växtlighet men de fick också lära sig mer om de stora förändringsprojekt som nu väntar när man bland annat återskapar de dammar som en gång svarade för delar av slottets försörjning av fisk.

Bland deltagarna fanns naturligtvis ett antal rotarianer som också många andra som uppmärksammat Rotarys sommaraktiviteter. En av deltagarna var distriktets nya guvernör Birgitta Dickson som har sina rötter i Sollentuna och som även tog med maken Rolf och mamma Barbro (95 år) på lunch och vandring.

Så här säger Birgitta:

- Hade nöjet att få vara med vid ett av Sollentunaklubbarnas trevliga och välarrangerade sommarprogram - lunch på mysiga Edsbacka Krog och en riktigt proffsig guidning i Edsbergsparken. Detta fina initiativ samlade Rotarianer från flera olika klubbar samt gäster, och vi blev alla lika varmt mottagna! Allt i härlig Rotaryanda!

Guiderna Magnus Ramstrand och Benkt Kullgard lotsade 75 nyfikna runt bland sevärdheter i parken. Foto: Thorbjörn Lindskog