End Polio Now - Gåva från Skopan

onsdag 23 oktober 2019

Sören Stragne

Under sommaren 2019 fick Rotary Sollentuna efter en ansökan ta emot en gåva från Secondhandbutiken Skopan i Upplands Väsby med ett belopp på 10.000 kronor. Pengarna var adresserade till Rotarys världsomspännande projekt att utrota polio - End Polio Now -  som ansågs behjärtansvärt och slussades genom Sollentuna Pingstkyrkas "Skopangrupp"

Secondhandbutiken Skopan drivs av fyra församlingar/organisationer, som är Missionskyrkan i Upplands Väsby, Pingstkyrkan i Upplands Väsby, Pingstkyrkan i Sollentuna och Lions Club i Upplands Väsby.
Verksamheten engagerar 250-300 personer, huvudsakligen volontärer, några personer som står en bit utanför den ordinarie arbetsmarknaden och några personer som kommer via frivården. Endast ett litet fåtal är anställda.
Arbete med att omhänderta och exponera skänkta varor sker måndag-fredag. Försäljning sker endast på lördagar kl. 10.00 - 14.00, då ca 30 - 40 volontärer finns på plats. Volontärerna är indelade i 5 team, varför varje team normalt sett arbetar var femte lördag.
Omsättningen på lördagar ligger vanligtvis mellan 150.000 - 200.000 kronor.

Överskottet fördelas därefter i proportion till varje organisations arbetade timmar och alla pengar ska gå till eget beslutade behjärtansvärda projekt. INTE till löpande ordinarie verksamhet.
Eftersom mycket pengar kanaliseras till olika biståndsprojekt runt om i världen via PMU (Pingstmissionens Utvecklingssamarbete) så skjuter Sida till tio gånger de pengarna. Det medför att genom Skopans arbete fördelas ca 10 miljoner årligen.